Sisällön tarjoaa Blogger.

Antiikin Rodos

Jos rannalla köllöttely kyllästyttää, niin suosittelen kävelemään Monte Smith kukkulalle, joka sijaitsee siis ihan Rodoksen kaupungissa. Mikä tahansa kukkula tämä ei ole, sillä sieltä löytyy Antiikin Rodoksen akropolis. Tämä oli hyvä juttu sen suhteen ettei tarvinnut lähteä pitkälle, tämä nähtävyys löytyi ihan läheltä.

antiikin-rodoksen-akropolis

antiikin-rodos-akropolis-alue

Me lähdimme matkaan siskoni ja mieheni kanssa lasten päiväunien aikaan. Mieheni ohjasti meitä kartalla ja voin kyllä myöntää hänen ohjanneen meidät vaikeamman kautta, sillä paluumatkalla pääsimme helppoa tietä pitkin ihan lähelle hotelliamme.
Kiersimme sisämaasta monien talojen välistä, voi hemmetti sitä kuumuutta mikä vallitsi keskikaupungissa. Hyvä puoli pidemmässä reitissä oli se, että saimme nähdä vähän erilaisempaa elämää, maisemia ja bongattiin myös varmaan joku kanafarmi - plussana vielä pidempi kävelymatka joka maittoi hyvin kun rannalla ei tehnyt koko ajan mieli maata.

antiikin-rodos-olympia-stadion

antiikin-rodos

ancient-stadium-of-rhodes

Tulimme suunnasta, josta näimme ensimmäisenä Ancient stadiumin eli vanhan olympia stadionin. Paikka oli vaikuttava. Siellä vallitsi juurikin sellainen tunnelma mistä minä pidän. Nostaahan ne monia tunteita ja ajatuksia pintaan, niin mystisiä, surullisia ja mielenkiintoisia. Juurikin tunnelma mikä oli Roomassa, minkä vuoksi itse rakastuin Roomaan muutamia vuosia sitten. Tämä tosin ei tainnut olla kovin tunnettu alue, sillä turisteja täällä oli todella vähän. Voi tosin myös olla se kun me olimme kuumimpaan aikaan liikkeellä, joten moni jättää tällaiset lenkit varhaisaamuun tai iltaan.

rhodes-ruins-rodos-rauniot

stadion-rodos-akropolis

pythian-temple-of-apollo

Seuraavaksi kipusimmekin vähän ylemmäs, Pythian Temple of Apollo eli Apollonin temppelin reuniot olivat se minkä minä halusin nähdä. Voi kuinka sainkaan taas pettyä, sama tunne oli Rooman Fontana Di Trevin odotuksien jälkeen kun paikanpäälle päästessä huomasin sen olevan remontissa. Niin siis täällä ei remonttia sentään ollut kai, vaan tämä oli tuettu tukitelineillä. Paikka oli myös rajattu suurelta alueelta, alueelle pääsi silti ja muutamia ihmisiä, kuten myös me, pyörimme temppelin lähialueella varoituskylteistä huolimatta. No mikään ei kestä ikuisesti..

rodos-monte-smith-kukkula

monte-smith

monte-smith-hill-rhodes

Tämän jälkeen suunnattiinkin sitten kävelykadulle, jossa oli huikeat maisemat merelle. Itse asiassa miehen reitti olikin parempi, sillä pääsimme sisäkatuja pitkin nähden erilaista elämää ja parempi reitti, eli merimaisemat korkealta jäivät viimeiseksi. Loppu huipennuksena näimme tosiaan koko Rodoksen kaupungin yli Turkin rannikolle saakka. Näimme myös metsäpalovaurioita, ihan hurja näky. Siitä sitten alamäkeä pitkin takaisin Tuulisen rannan päähän ja hotellin altaille uimaan!

rodoksen-kaupunki

monte-smith-rodoksen-kaupunki

Tämä oli sellainen parin kolmen tunnin reissu riippuen varmasti siitä mistä sinne kulkee. Me tosiaan kuljimme vähän pidemmän kautta ja mikäli joskus tuonne täytyy palata, niin osaa ainakin lyhyemmän reitin. Nähtävää siellä riittää pariksi tunniksi, vettä kannattaa varata mukaan jos kovalla helteellä on liikkeellä. Siellä paahtui. Tämän pienen reissun jälkeen miehen kanssa aletiinkin miettiä Ateenan reissua. Ja tässä taas mainio elävä esimerkki siihen että vanhastakin kohteesta löytää jotain uutta, tämä jäi minulta nimittäin viime kerralla näkemättä!

Onko tuttuja paikkoja?
Kiinnostaako teitä vanhat rauniot ja tällaiset nähtävyydet?

Kata

14 kommenttia

1. Todella upeita paikkoja!<3 Muakin kiinnostaa historia ja kaikki historialliset paikat :) Myös kaikki kipuamiset ja näköalapaikat ovat mulle tuttuja juttuja!;D Ihania kuvia oot ottanut :)<3

Vastaukset
    1. Eikös vaan!<3 Mä vähän arvelinkin että siellä on neito joka myös on kiinnostunut näistä paikoista;) Ja joo, näköalapaikalla kipuamiset<3 Kiitos Niina:) ♥

2. Oi miten upealta näyttää!<3

VastaaPoista
  3. Suosittelen kyllä sulke Kroatiaa matkakohteeksi, kun siellä jokaisessa pikkukylässäkin on linnoitus, vanhakaupunki ja aina jotain nähtävää Rooman keisarikunnan ajoilta! Ainakin vaikuttaa että voisut ehkä viihtyä siellä. Itse oon käynyt jo kahdesti, ihan eri seuduilla vielä ja se on kyllä mulle sellanen rakkauspaikka että varmaan muutan eläkkeellä sinne :D

Vastaukset
    1. Joo itse asiassa Kroatiaa olen joskus Aurinkomatkojen sivuilta ja muualta silmäillyt, taisinpa miehellekin kuvan laittaa tämän kyseisen reissun jälkeen että pitäskö sinne seuraavaksi:') Kiitos vinkistä, voin olla varma että joskus sinne suuntaankin! Muutamista blogeistakin olen lukenut ja katsellut kuvia, en ihmettele että oot rakastunut siihen!:D

Poista
  4. Näyttää kyllä tosi upealta! Mä en oo oikein mikään museoihminen, mutta just tällaset nähtävyydet ja nimenomaan vanhat paikat kiinnostaa kyllä ihan valtavasti. Tonnekin olisi ihan mahtavaa päästä joskus, toi vanha olympiastadion näyttää tosi mielenkiintoiselta! Mulla on myös hirveä hinku päästä esim. Egyptiin, sillä haluaisin nähdä pyramideja :D Tykkään just kaikesta tollasesta tosi vanhasta :)

Vastaukset
    1. Kiitos! 8) Joo minäkään en ole mikään museoihminen, se tssä hauskaa onkin kun tällaiset sitten kiinnostaa, mutta museot ja esim historiantunnit koulussa eivät koskaan ole kiinnostaneet. Nykyään kyllä tykkää kuulla jonkin kohteen historiasta missä itse on paikanpäällä esim tuolla ollessa olisin mielelläni kuullut tuosta kohteesta enempi:D Ja joo, Egypti! Mä haluan myös nähdä pyramideja ja kaikkea siellä, todella mielenkiintoinen kohde;)

Poista
  5. Oi että, kaikki antiikkinen on niin kauniin haurasta.. Tykkään hulluna just tommosista raunioista ja niiden tunnelmasta!<3 Oon ihan hurahtanu kans Roomaan ja ai että sinne vois mennä vaan aina uudestaan ja uudestaan :D<3 Ihania kuvia!!

Vastaukset
    1. Sinäpä sen sanoit! Mahtavaa että ollaan asian kanssa samalla tasolla koska tuo kaikki on tosiaan niin kauniin haurasta<3 Kiitoksia Emilia, ja kyllä siis Rooma ♥

Poista
  6. Vau!<3 Mua kiinnostaa rauniot ja vanhat rakennukset, vaikken hirveästi olekaan historiasta ollut koskaan kiinnostanut. Silti jotenkin vanhat rauniot on niin vaikuttavan näköisiä ja niissä on ihan omaa fiilistä! :)

Vastaukset
    1. Sama juttu, en ole kiinnostunut nuista lähes ikinä mutta vanhat rauniot sun muut kiehtoo, nykyään voisin myös mielelläni kuulla niiden historiasta paikanpäällä:D Kiitos Elli!

Poista
  7. Oi, tuttuja paikkoja! <3 Meillekin kävi samalla tavalla, että lähdimme kipuamaan tuonne ylös jostain sisämaasta ja kiersimme huomaamatta melko pitkän lenkin ennen kuin saavuimme tuonne stadiumille :D Onneksi alastullessa nuo maisemat olivat niin upeat, että ei enää harmittanut yhtään! Itseäni ainakin kiinnostaa reissuilla tuon tyyppiset nähtävyydet, joissa voi aistia sitä ennen aikaista tunnelmaa <3

VastaaPoista
  8. Näyttää tosi kauniilta <3 tuli kyllä vähän Rooma-vibat kun katto noita vanhoja rakennusten osia :)